Brug met automatische treinbeinvloeding 1534 1298

Omschrijving HEMA:
Brug met automatische treinbeinvloeding. Bij nadering van de gesloten brug stopt de trein vanzelf. Na het openen van de brug rijdt hij verder.

Omschrijving Lima:
Mechanische brug met automatische treinbeinvloeding: bij het openen van de brug stoppen de naderende treinen automatisch; bij het sluiten van de brug rijden de treinen weer verder.

Merk:
HEMA

Fabrikant:
Lima

Catalogusnummer HEMA:
1534 1298

Alternatieve catalogusnummers:
1544 1298

Catalogusnummer Lima:
60052

Aantal jaren in assortiment:
4

Verkocht door HEMA in:
1974, 1975, 1976, 1977

Laagste catalogusprijs:
Hfl. 9,75 ( Euro 4,42 ) in 1974

Hoogste catalogusprijs:
Hfl. 9,75 ( Euro 4,42 ) in 1977

Huidige waarde (2022):
Euro 7,50 tot Euro 15,00 ( indien compleet, onbeschadigd, inclusief handleiding en verpakking )


Bijzonderheden:
In de periode 1974-1977 werd in de catalogi een versie met rode hekjes afgebeeld. Of deze ook daadwerkelijk door de HEMA werd verkocht kan ik niet bevestigen. Beide exemplaren die ik uit deze periode bezit (inclusief doos) hebben zwarte hekjes. De accessoire is in deze periode in verschillende verfpatronen uitgebracht. In het eerste jaar van uitgave (1974) vermeldt de catalogus geen prijs voor deze accessoire. De eerst bekende prijs is van 1975. Tussen 1978-1983 is deze draaibrug verkocht onder catalogusnummer 1544 1298.

Trivia:
Van het principe van een (lage) brug over het spoor zijn enige voorbeelden bekend. De door Lima uitgebrachte versie van de mechanische draaibrug met automatische treinstop is echter niet op een bestaand voorbeeld in de “echte” wereld gebaseerd. Het betreft een fantasiemodel.

[ terug naar overzicht ]



Uitvoering met rood hekwerk:











Uitvoering met zwart hekwerk:













Handleiding:







Download handleiding als hoge resolutie PDF:

Deze handleiding is tevens beschikbaar als 400 DPI PDF download binnen de kaders van een Creative Commons Naamsvermelding – Niet Commercieel – Geen Afgeleide Werken 4.0 Internationaal licentie. Let op: HEMA cq. Lima is (en blijft) rechthebbende op het auteursrecht (vorm en inhoud) van deze handleiding.

Creative Commons-Licentie

Download “Draaibrug_Handleiding.pdf” Draaibrug_Handleiding.pdf – 294 keer gedownload – 10 MB

2 gedachten aan “Brug met automatische treinbeinvloeding 1534 1298”

  1. Dit is niet helemaal een fantasiemodel. Dergelijke bruggen werden in Zwitserland gebruikt om een treinbaan te passeren met een tandradstaaf. Aangezien de tandradstaaf hoger ligt dan het normale spoor, werkt een spoorwegovergang niet. De Luzern–Stans–Engelberg Bahn had zo’n constructie, later vervangen door een normale brug, en later werd de hele spoorlijn in een tunnel gelegd…

    https://eingestellte-bahnen.ch/wp-content/uploads/2020/02/SVEA-Bildarchiv-StEB883-1024×683.jpg

    1. Hallo Marco,

      Dank je voor je reactie. Van het principe van een (lage) brug over het spoor zijn inderdaad een paar voorbeelden te vinden. Het uiterlijk van het Lima model (uitvoering en constructie) is echter (voor zover tot nu toe te achterhalen was) niet op een bestaande spoorbrug gebaseerd.

      Zo was er een draaiende voetgangersbrug bij station Brockenhurst (Engeland) zodat voetgangers het andere perron konden bereiken. En, wat je zelf aangeeft, het voorbeeld in Grünenwald (Zwitserland: Luzern Stans Engelberg Bahn). De foto toont inderdaad een verkeersbrug over het spoor maar dit was niet zoals bij Lima een draaibrug. De brug in Grünenwald is een klapbrug die in 2 driehoeken omhoog kon “klappen”. Meerdere foto’s van de bruggen in Brockenhurst en Grünenwald zijn onder meer hier te vinden.

      Lima (maar ook andere merken) bracht soms een item uit waarvan het model of bijvoorbeeld de opschriften niet op de werkelijkheid gebaseerd waren. Vandaar de term fantasiemodel. Ik heb naar aanleiding van jouw reactie de tekst hierboven voor de duidelijkheid iets aangepast.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.