Titel: | Lucky Life |
Ondertitel: | Elektrische Treinen in de Hema |
Jaar van Uitgave: | 1962 (onder voorbehoud) |
Aantal pagina’s: | 16 pagina’s (4x dubbelzijdig, omslag 2x 4 paginas dubbelzijdig, gevouwen) |
Formaat: | onbekend |
Huidige waarde: | Euro 15,00 – Euro 25,00 (indien compleet, onbeschadigd en inclusief prijslijst) |
treinen waarmee U plezier zult beleven
Overal rijden Lucky Life treinen over de blinkende rails en verschaffen zij de ware vreugde van het “spoortje spelen”.
Alvorens het spoorbedrijf in gebruik te nemen, dient U de volgende tips in acht te nemen.
- Leg de rails vooral vlak op de vloer of de tafel. Het beste is ’n hechte bevestiging op een tableau. Natuurlijk mag gebruik worden gemaakt van hellingen, als U er maar voor zorgt dat de ondergrond vlak is, zodat geen speling in de rails (althans geen hoogteverschil in linker en rechter rail) ontstaat. De rails moeten verder goed in elkaar worden geschoven. Zie enkele suggesties voor het model van Uw spoorwegnet op de laatste pagina’s.
-
Zorg er voor, dat geen ander metaal met de rails in contact komt.
Dit zou kortsluiting kunnen veroorzaken. - De rails moeten steeds vrij van stof en vet zijn.
-
De Lucky Life trein rijdt op gelijkstroom. Bij gebruik van een (platte) batterij, dient U de kleine pool halfverwege om te buigen, zodat goed contact met de metalen strip in de batterij-doos ontstaat.
Bij elke trein bevinden zich twee kleine rail-stukjes, waarvan het ene de contactrail is en het andere bestemd is voor gelijkmaking van de baan aan de overkant.
Bevestig de electrische draad aan de contactrail. Door nu de knop van de batterij-doos naar links of rechts te draaien kunt U de trein voor- of achteruit laten rijden. Wilt U de trein laten stoppen, schakel dan de knop in de middenstand. -
In plaats van een batterij kunt U de transformator gebruiken, als de spanning van de electriciteitsnet 220 Volt bedraagt. Bevestig eerst de groene draad aan de contactrail en sluit pas daarna de transformator op het electricshe net aan. Als de stroom eenmaal door de transformator gaat, is de veiligheid gewaarborgd.
Denk er aan dat U niet aan de transformator gaat knutselen.
De transformator geeft een stroom af, die ook nog voldoende is voor verlichting van seinpalen en stationsgebouw. - Het is aan te bevelen dat U – alvorens U de trein laat rijden – ’n beetje olie op de wielassen aanbrengt. Dit kunt U het beste doen door middel van een speld, die even in de olie wordt gedoopt. Als de trein lange tijd achtereen rijdt, is het aan te bevelen het oliën om de 4 à 5 uur te herhalen.
- Het electrisch contact ontstaat via twee veertjes die op de metalen aandrijfwieltjes rusten. Overtuigt U zich er van, dat deze de juiste stand hebben. Draai de aandrijfwieltjes van de locomotief nooit met de hand aan.
- De Hema brengt de Lucky Life treinen voor opvallend populaire prijzen. U zult begrijpen dat de treinen van f. 29,75 tot grotere prestaties in staat zijn dan de goedkopere. Achter de locomotief zult U bijv. nog meer rijtuigen of wagons kunnen koppelen.
Download catalogus 1962 als PDF:
De Lucky Life catalogus 1962 is beschikbaar als 150 DPI JPG compressed PDF download binnen de kaders van een Creative Commons Naamsvermelding – Niet Commercieel – Geen Afgeleide Werken 4.0 Internationaal licentie. Let op: HEMA cq. Lima is (en blijft) rechthebbende op het auteursrecht (vorm en inhoud) van de Lucky Life catalogus 1962.Download “HEMA_Treincatalogus_1962_lage_resolutie.pdf” HEMA_Treincatalogus_1962_lage_resolutie.pdf – 776 keer gedownload – 3,25 MB
Download catalogus 1962 als hoge resolutie PDF:
De Lucky Life catalogus 1962 is tevens beschikbaar als 400 DPI PDF download binnen de kaders van een Creative Commons Naamsvermelding – Niet Commercieel – Geen Afgeleide Werken 4.0 Internationaal licentie. Let op: HEMA cq. Lima is (en blijft) rechthebbende op het auteursrecht (vorm en inhoud) van de Lucky Life catalogus 1962.Download “HEMA_Treincatalogus_1962.pdf” HEMA_Treincatalogus_1962.pdf – 1213 keer gedownload – 475,18 MB