Diesellocomotief: DB 218 217-8

Omschrijving HEMA:
nvt

Omschrijving Lima:
Diesel hydraulische loc. van de D.B. Bouwserie 216 (V216). In de nieuwste kleuren van de Duitse spoorwegen.

Type of Serie:
Baureihe 216

Nummer:
218 217-8

Land:
Duitsland

Maatschappij:
DB ( Deutsche Bundesbahn )

Merk:
HEMA

Fabrikant:
Lima

Catalogusnummer Lima:
201631L

Aantal jaren in assortiment:
1

Verkocht door HEMA in:
1979

Laagste catalogusprijs:
geen laagste verkoopwaarde bekend

Hoogste catalogusprijs:
geen hoogste verkoopwaarde bekend

Huidige waarde (2024):
Euro 10.00 tot euro 15.00


Trivia:
In 1981 werd deze locomotief in een andere kleurstelling aangeboden, nu met nummering 216 011-7. Onderstaande afbeelding toont deze locomotief uit 1981 en 1982. Deze variant was onderdeel van een startset (Combitrein) en werd niet als losse locomotief door de HEMA verkocht.






In de periode 1980 tot en met 1983 was deze locomotief in (wederom) afwijkende kleurstelling verkrijgbaar met nummer 218 218-6. Deze locomotief was in deze periode los verkrijgbaar en in 1980 tevens onderdeel van de startset "Combitrein".





Onderstaande afbeelding toont deze locomotief uit 1979. Deze variant is was enkel bij de HEMA verkrijgbaar als onderdeel van een startset.









5 gedachten aan “Diesellocomotief: DB 218 217-8”

  1. Ik heb ik kapotte Lima locomotief 218 217-8 opgeknapt. Motor gereinigd. Alle bedrading vervangen. Hij rijdt nu weer als nieuw.

    Bij deze locomotief zat ook binnenverlichting. Ook daar heb ik de bedrading van vernieuwd. Echter ik weet niet waar het lampje op te monteren. Of is deze binnenverlichting niet origineel? Ik heb er een foto van, maar kan die niet via de website meesturen.

    1. Beste Harold,

      In de HEMA treincatalogus 1979 staat deze locomotief (TEE-Treinset startset) vermeld als Locomotief met licht. U kunt er dus vanuit gaan dat in de HEMA variant verlichting heeft gezeten. Het kan echter ook zijn dat Lima deze locomotief zelf ook in een startset heeft gebruikt en besloten heeft, om de kosten te drukken, de verlichting niet aan te brengen. Het is dus niet met zekerheid te zeggen of uw locomotief met of zonder verlichting is geleverd. Eventueel zou u nog kunnen kijken naar de aanwezigheid van extra soldeerpunten die nodig waren om de bedrading voor de verlichting aan te brengen.

      Voor de verlichting zou aan de voor en achterzijde op de bodemplaat een houder voor een lampje moeten zitten. Zie als voorbeeld deze spare-parts afbeelding van de NS 1220 locomotief. Het betreft daar onderdeel 15.

      1. Reuze bedankt voor je duidelijke antwoord. Dat lezend heeft er in mijn loc vanuit de fabriek nooit binnenverlichting gezeten.

      2. Ik heb nog even verder op internet gekeken voor losse verlichting voor mijn DB 218 217-8. Weet jij of die verlichtingsarmaturen ergens nog los verkrijgbaar zijn?

        Mvg, Harold

      3. In de winkel zal je geen nieuwe Lima onderdelen uit de jaren 70 of 80 meer aantreffen. Hornby International heeft het merk in 2004 overgenomen en verkoopt nog maar een zeer gering assortiment Lima onderdelen. Het is vermoedelijk het gemakkelijkst om via een 2e hands verkoopsite een oud, desnoods defect, lokje aan te schaffen en te gebruiken voor donoronderdelen. De uitvoeringen waarvan op deze pagina foto’s staan zijn technische aan elkaar gelijk. Je kunt de onderdelen dus onderling uitwisselen.

Laat gerust een berichtje achter...

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *