Geschiedenis van HEMA modeltreinen

De geschiedenis van Lima treinen is met wat speurwerk op internet deels te reconstrueren, de geschiedenis van de HEMA-treinen is lastiger te achterhalen. Vanzelfsprekend heb ik eerst bij de bron geïnformeerd maar zowel HEMA (afdeling archief) als Hornby hebben bijna geen informatie meer over het tijdperk dat de HEMA modeltreinen verkocht.

Ik kan op deze pagina enkel de feiten weergeven zoals deze tot nu toe bekend zijn. Mocht er nieuwe informatie bekend worden dan zal deze pagina aangevuld worden.

Overigens was HEMA niet het enige warenhuis dat zijn eigen modeltreinen verkocht, vermoedelijk was HEMA wel het enige warenhuis dat de modeltreinen onder haar eigen naam (eerst Lucky Life en later HEMA) verkocht. Vroom en Dreesman verkocht bijvoorbeeld ook modeltreinen. Zij kozen voor het toen nog Franse merk Jouef. V&D verkocht deze modeltreinen echter onder de merknaam Jouef met op de doos de aanvullende tekst “Speciaal vervaardigd voor Vroom & Dreesman” (soms in het Engels als “Specially made for Vroom & Dreesman”). Ook het sortiment was bij V&D vele malen kleiner dan bij de HEMA. Verkocht V&D losse rails, locomotieven of wagons?

( afbeelding: Details van 2 door Vroom & Dreesman verkochte startsets van Juoef met het opschrift “Speciaal vervaardigd voor Vroom & Dreesman” / bron: advertenties marktplaats )

Omstreeks 1962 is HEMA gestart met de verkoop van Lucky Life treinen. De exacte datum weet de HEMA zelf ook niet meer maar als we de catalogi herleiden vanaf de catalogus waar een jaartal op vermeld staat (1972-1973) dan kom je uit rond 1962. Omdat de catalogi tot 1972 geen jaartalaanduidingen hebben is niet te zeggen of de catalogi van voor deze datum een kalenderjaar overspande (bijvoorbeeld 1962) of steeds twee kalenderjaren overspande (bijvoorbeeld 1962-1963).

De laatste HEMA-treincatalogus met jaartal is de catalogus van 1982. Daarna is er nog één catalogus uitgekomen en we kunnen ervan uit gaan dat deze hoort bij het jaar 1983. Omstreeks 1983 is de HEMA dus gestopt met de verkoop van modeltreinen.

Lucky Life


Zoals hiervoor al genoemd verkocht HEMA in het begin de Lima treinen onder de eigen naam Lucky Life. Op de catalogi van 1962 tot en met 1964 stond de naam Lucky Life voorop de catalogus vermeld. In de periode 1965 tot en met 1971 stond de naam Lucky Life niet meer op de omslag maar nog wel in de inleiding en ook soms op de pagina’s vermeld.

( afbeelding: Lucky Life logo in de catalogus 1964 (pagina 14) / bron: Lucky Life catalogus 1964 )

Vanaf de catalogus 1972-1973 komt de naam Lucky Life niet meer voor en wordt er gesproken over “Elektrische Treinen in de HEMA” of over “HEMA treinen”.

Catalogus


Voor zover ik heb kunnen achterhalen is er in de periode 1962-1983 ieder jaar een nieuwe HEMA-treinen catalogus uitgekomen. De uitzondering hierop zou 1972 kunnen zijn indien de catalogi van voor 1972 de kalenderjaren zouden volgen. Dan zou de volgorde zijn: 1971, 1972-1973. Echter omdat de Lima catalogi uit deze periode ook steeds twee kalenderjaren overbruggen is het vermoeden dat dit ook voor Lucky Life / HEMA van toepassing is. De overgang van twee kalenderjaren naar één kalenderjaar is in ieder geval voorgekomen in 1976 met eerst de catalogus 1975-1976 en daarna de catalogus van 1976.

Daarnaast valt op dat de catalogi 1974-1975, 1975-1976 en 1976 elkaar qua jaartal overlappen. Er is ook een catalogus 1972-1973 bekend maar geen catalogus 1973-1974. Dat zou betekenen dat voor het jaar 1974 geen overlappende catalogus is uitgekomen.

Nummering


In de beginjaren volgde de HEMA de modelnummering van Lima. De modellen hadden in de periode 1962 tot en met 1964 in beide catalogi dezelfde viercijferige nummering. Bijvoorbeeld de gesloten wagon had zowel bij Lima als bij de HEMA catalogusnummer 3101. In de periode 1965 tot en met 1973 kregen alle HEMA modeltreinen een nieuw zescijferig nummer steeds beginnend met het nummer 63. Zo blijft de gesloten goederenwagon bij Lima nummer 3101 behouden maar krijgt deze bij de HEMA nummer 632303. De laatste vier cijfers (2303) hebben geen enkele relatie meer met de Lima catalogusnummers.

( afbeelding links: Gesloten wagon catalogus 1964 met nummer 3101 | afbeelding rechts: Gesloten wagon catalogus 1965 met nummer 632303 / bron: Lucky Life catalogus 1964 en 1965 )

Vanaf 1975 kiest HEMA voor weer een andere nummering. De modellen hebben nog wel steeds een viercijferig nummer, maar nu met het voorvoegsel 1534. Het totale nummer bestaat nu uit acht cijfers. Zo krijgt bovengenoemde gesloten goederenwagon het nummer 15341406. Al in 1978 wordt de nummering weer aangepast, het voorvoegsel 1534 wordt veranderd in 1544. Ook nu bestaat het totale nummer weer uit acht cijfers. De nummering met voorvoegsel 1544 blijft HEMA houden tot ze in 1983 stopt met de verkoop van Lima modeltreinen. Het catalogusnummer voor deze wagon in de Lima catalogi is overigens 3185 (1977) en 30 3185 (1979).

( afbeelding links: IJzertransportwagon catalogus 1977 met nummer 15341426 | afbeelding rechts: IJzertransportwagon catalogus 1979 met nummer 1544 1426 / bron: HEMA catalogus 1977 en 1979 )

Leuk detail is dat het NS logo in spiegelbeeld is afgedrukt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *