Ik kan op deze pagina enkel de feiten weergeven zoals deze tot nu toe bekend zijn. Mocht er nieuwe informatie bekend worden dan zal deze pagina aangevuld worden.
Overigens was HEMA niet het enige warenhuis dat zijn eigen modeltreinen verkocht, vermoedelijk was HEMA wel het enige warenhuis dat de modeltreinen onder haar eigen naam (eerst Lucky Life en later HEMA) verkocht. Vroom en Dreesman verkocht bijvoorbeeld ook modeltreinen. Zij kozen voor het toen nog Franse merk Jouef. V&D verkocht deze modeltreinen echter onder de merknaam Jouef met op de doos de aanvullende tekst “Speciaal vervaardigd voor Vroom & Dreesman” (soms in het Engels als “Specially made for Vroom & Dreesman”). Ook het sortiment was bij V&D vele malen kleiner dan bij de HEMA. Verkocht V&D losse rails, locomotieven of wagons? Ik kan mij dat niet herinneren.
( afbeelding: Details van 2 door Vroom & Dreesman verkochte startsets van Juoef met het opschrift “Speciaal vervaardigd voor Vroom & Dreesman” / bron: advertenties marktplaats )
Nederland was niet het enigste land waar Lima producten onder een andere merknaam werden verkocht. In bijvoorbeeld Duitsland verkocht het postorderbedrijf Quelle Lima modeltreinen onder de merknaam Goodplay.
( afbeelding: Details van 2 door Vroom & Dreesman verkochte startsets van Juoef met het opschrift “Speciaal vervaardigd voor Vroom & Dreesman” / bron: advertenties marktplaats )
Omstreeks 1962 is HEMA gestart met de verkoop van Lucky Life treinen. De exacte datum weet de HEMA zelf ook niet meer maar als we de catalogi herleiden vanaf de catalogus waar een jaartal op vermeld staat (1972-1973) dan kom je uit rond 1962. Omdat de catalogi tot 1972 geen jaartalaanduidingen hebben is niet te zeggen of de catalogi van voor deze datum een kalenderjaar overspande (bijvoorbeeld 1962) of steeds twee kalenderjaren overspande (bijvoorbeeld 1962-1963).
De laatste HEMA-treincatalogus met jaartal is de catalogus van 1982. Daarna is er nog één catalogus uitgekomen en we kunnen ervan uit gaan dat deze hoort bij het jaar 1983. Omstreeks 1983 is de HEMA dus gestopt met de verkoop van modeltreinen.
Lucky Life
Zoals hiervoor al genoemd verkocht HEMA in het begin de Lima treinen onder de eigen naam Lucky Life. Op de catalogi van 1962 tot en met 1965 stond de naam Lucky Life voorop de catalogus vermeld. In de periode 1966 tot en met 1971 stond de naam Lucky Life niet meer op de omslag maar nog wel in de inleiding en ook soms op de pagina’s vermeld.
( afbeelding: Lucky Life logo in de catalogus 1964 (pagina 14) / bron: Lucky Life catalogus 1964 )
Vanaf de catalogus 1972-1973 komt de naam Lucky Life niet meer voor en wordt er gesproken over “Elektrische Treinen in de HEMA” of over “HEMA treinen”.
Catalogus
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is er in de periode 1962-1983 ieder jaar een nieuwe HEMA-treinen catalogus uitgekomen. De uitzondering hierop zou 1972 kunnen zijn indien de catalogi van voor 1972 de kalenderjaren zouden volgen. Dan zou de volgorde zijn: 1971, 1972-1973. Echter omdat de Lima catalogi uit deze periode ook steeds twee kalenderjaren overbruggen is het vermoeden dat dit ook voor Lucky Life / HEMA van toepassing is. De overgang van twee kalenderjaren naar één kalenderjaar is in ieder geval voorgekomen in 1976 met eerst de catalogus 1975-1976 en daarna de catalogus van 1976.
Daarnaast valt op dat de catalogi 1974-1975, 1975-1976 en 1976 elkaar qua jaartal overlappen. Er is ook een catalogus 1972-1973 bekend maar geen catalogus 1973-1974. Dat zou betekenen dat voor het jaar 1974 geen overlappende catalogus is uitgekomen.
Nummering
In de beginjaren volgde de HEMA de modelnummering van Lima. De modellen hadden in de periode 1962 tot en met 1964 in beide catalogi dezelfde viercijferige nummering. Bijvoorbeeld de gesloten wagon had zowel bij Lima als bij de HEMA catalogusnummer 3101. In de periode 1965 tot en met 1973 kregen alle HEMA modeltreinen een nieuw zescijferig nummer steeds beginnend met het nummer 63. Zo blijft de gesloten goederenwagon bij Lima nummer 3101 behouden maar krijgt deze bij de HEMA nummer 632303. De laatste vier cijfers (2303) hebben geen enkele relatie meer met de Lima catalogusnummers.
( afbeelding links: Gesloten wagon catalogus 1964 met nummer 3101 | afbeelding rechts: Gesloten wagon catalogus 1965 met nummer 632303 / bron: Lucky Life catalogus 1964 en 1965 )
Vanaf 1975 kiest HEMA voor weer een andere nummering. De modellen hebben nog wel steeds een viercijferig nummer, maar nu met het voorvoegsel 1534. Het totale nummer bestaat nu uit acht cijfers. Zo krijgt bovengenoemde gesloten goederenwagon het nummer 15341406. Al in 1978 wordt de nummering weer aangepast, het voorvoegsel 1534 wordt veranderd in 1544. Ook nu bestaat het totale nummer weer uit acht cijfers. De nummering met voorvoegsel 1544 blijft HEMA houden tot ze in 1983 stopt met de verkoop van Lima modeltreinen. Het catalogusnummer voor deze wagon in de Lima catalogi is overigens 3185 (1977) en 30 3185 (1979).
( afbeelding links: IJzertransportwagon catalogus 1977 met nummer 15341426 | afbeelding rechts: IJzertransportwagon catalogus 1979 met nummer 1544 1426 / bron: HEMA catalogus 1977 en 1979 )
Leuk detail is dat het NS logo in spiegelbeeld is afgedrukt.
Hallo.
V&D (filiaal Den Haag Grote Marktstraat) heeft wel degelijk losse locs, wagons, rails en scenery verkocht.
Ze hebben daar zelfs een reparatie afdeling van JOUEF gehad, in samenwerking met modelbouw Prins in Delft.
En HEMA (filiaal Den Haag Leyweg) heeft uit kapotte/beschadigde dozen ook losse locs, wagons en rails verkocht.
Dit filiaal heeft gelijktijdig ook een klein assortiment van HORNBY trein en scenery gehad.
Blokker heeft heel kort ook LUCKY treinsets verkocht, maar die waren op schaal 1:160 en kwamen uit de fabriek van ARNOLD.
Ik ben op zoek naar de plastic LIMA DAF 2600 2 assige motorwagen met 2 assige aanhanger.
(de LIMA DAF 2600 2- en 3 assige trekker met 2 assige platte oplegger en 2 assige tankoplegger heb ik diverse malen, ook in NL reclame uitvoeringen)
En ik ben op zoek naar de gele uitvoering van de plastic LIMA FIAT stadsbus, met 3 deuren.
(de rode, groene, en blauwe 3 deurs stadsbus heb ik, ook de rode, groene, blauwe en gele 2 deurs streekbus heb ik)
Groet van een GROOT (oud) LIMA fan.
Bedankt voor uw berichtje. Ik was in mijn jeugd beperkt tot de filialen in de regio Middelburg/Vlissingen en ik kan mij niet herinneren dat de V&D aldaar ook modeltreinen verkocht. Zelfs de startsets waren in dat filiaal volgens mij niet verkrijgbaar. Dat neemt natuurlijk niet weg dat mogelijk in andere filialen, bijvoorbeeld in de randstad, deze wel verkocht werden.
Leuk om te vernemen dat Blokker destijds Arnold spoor-N treinen verkocht onder de eigen naam Lucky. Ik kan daar op internet helaas niets over terugvinden. Mocht u een foto van een Lucky set hebben dan verneem ik het graag van u. Ik kan mij niet herinneren dat de Blokker filialen waar ik in mijn jeugd kwam (Middelburg/Vlissingen) modeltreinen hebben verkocht. Maar aan de andere kant is dat meer dan 40 jaar geleden en vermoedelijk was ik in die tijd niet geinteressed in spoor-N.
Ik kom in de Lima catalogi zo snel geen DAF trucks tegen. Bij alle modellen in de periode 1960-1980 wordt een Fiat truck (Lima is een italiaans merk dus de keuze voor Fiat is wel logisch) met oplegger gebruikt. Uit welk jaar komt deze DAF truck?
Kun je een foto plaatsen van zo’n Lima DAF 2600?
Topic is ruim een jaar oud maar ik ben idd ook wel benieuwd naar een foto van een Lima DAF truck.
Hallo,
Wij hebben nog een oude treinset liggen van de Hema.
Bruin deksel met opschrift: NS set locomotief en wagens schaal 1:87.
Destijds HFL. 54,75. Zal in de jaren ’70 of ’80 verkocht zijn ??
De transformator werkt nog wel, maar lijkt de beste tijd gehad te hebben, maar zijn de onderdelen te combineren met andere (modernere) merken ?
Indien u bij benadering het juiste jaartal van uw startset wilt weten kunt u deze opzoeken op mijn site. Door in het menu te kiezen voor Asssortiment en vervolgens voor Startsets vindt u een overzicht van alle bij mij bekende en door HEMA uitgebrachte startsets. Uw set komt vermoedelijk uit 1978 of 1979.
Lima schaal 1:87 (HO) is uitwisselbaar met de meeste andere modeltreinmerken op schaal HO. Echter zullen locomotief, rails en transformator enkel werken bij merken die op 12 Volt gelijktstroom werken. Denk hierbij aan bekende merken als Fleischmann, Piko, Jouef, Hornby en Roco. Wagons en rijtuigen kunnen ook met voorgenoemde merken gebruikt worden. Soms echter is koppelen niet mogelijk omdat bijvoorbeeld Fleischmann een ander systeem van koppelen gebruikt. Daarnaast kunnen (omdat de wielen of wielassen geïsoleerd zijn) wagons en rijtuigen gecombineerd worden met diverse merken die wisselstroom gebruiken. Denk aan merken als Marklin en Trix. Rails, transformator en locomotieven zijn echter niet op wisselstroomsystemen toe te passen.
kunnen hema treinen rijden op de Fleischmann rail?
HEMA (Lima) treinen rijden zonder probleem op Fleischmann rails. De iets oudere generatie Fleischmann rails (van voor de Profi rails) zijn zelfs rechtstreeks te koppelen aan Lima rails. De spoorbaan welke ik als kind had was een combinatie van Fleischmann, Lima, Roco en Piko. Zowel in rails als in locomotieven en wagons. Ik heb daar nooit problemen mee ervaren.
Ja
hallo, ik zoek de foto en off ref voor HEMA ornaje 2assige JIL tankwagen , 3 ref vermeld 1534 1426 en 3185 ge stmt met iets overeind
is verpakking bruin en wit . venster licht naar rechts met bruine rand staat elektrische trein accessoires op de zijkant, ev in welke katalogus van welk jaar terug te vinden, , zou dit van lima komen?
Een wagon met een catalogusnummer beginnende met 1534 is door HEMA uitgebracht in de periode 1975-1978. In deze periode zijn er (inschatting) rond de 10 verschillende wagons met nummer 15341426 uitgebracht (gemiddeld stonden er 4 a 5 per jaar met dit nummer in de catalogus). Een orange 2 assige JIL tankwagen heeft hier echter niet bijgezeten. Mijn vermoeden is dat doosje en wagon niet bij elkaar horen. Misschien kunt u mij een foto toesturen?