Rond 1953 begon Lima in Vicenza (Italie) met het maken van goedkope (primitieve) modeltreinen. Gedurende de jaren 50 kregen de modellen gaandeweg meer detail en werd het aanbod groter. Rond 1962 (het jaar dat HEMA begon met de verkoop van Lima producten onder de naam Lucky Life) produceerde Lima onder meer modellen van de Franse, Belgische, Nederlandse en Duitse spoorwegen.

In 1988 verhuisde de fabriek vanuit Vicenza zo’n 20 kilometer noordwest naar Isola Vicentina. De fabriek is Isola Vicentina wordt al eerder genoemd in een artikel uit 1978. Voor een bepaalde periode heeft Lima dus twee vestigingen gehad. Op het moment van sluiten van de fabriek in Vicenza verkoopt HEMA al vijf jaar geen modeltreinen meer.

Een unieke eigenschap van Lima was dat zij in staat waren naast grote partijen ook kleine partijen van minder dan 1000 eenheden te produceren. Hierdoor was het ook mogelijk om de modellen, naar wens van de opdrachtgever, te laten afwijken in kleur en/of opschrift ten opzichte van het oorspronkelijke Lima model. Lima modellen werden vanzelfsprekend verkocht onder de eigen merknaam maar deze werden ook verkocht onder merknamen als Charmerz, AHM, Model Power, Minitrain en dus ook onder de namen Lucky Life en later HEMA.

In 1992 werd Lima overgenomen door Rivarossi, Rivarossi nam daarna (1997) ook nog de merken Arnold, en Jouef over. Lima bleef na de overname wel modellen onder de eigen merknaam uitbrengen. In de jaren negentig verkocht Lima modellen uit bijna alle Europese landen met uitvoeringen in zowel wisselstroom als gelijkstroom. De Lima catalogus was eind jaren negentig uitgegroeid tot bijna 300 pagina’s. De vraag naar modeltreinen nam halverwege de jaren negentig echter af (opkomst (spel)computer?) en in 2004 heeft Hornby Railways de merken Lima, Rivarossi, Arnold, and Jouef opgekocht. Veel Lima modellen werden vanaf nu onder de naam Hornby verkocht echter sinds kort worden er door Hornby weer een paar locomotieven en wagons onder de merknaam Lima verkocht (Lima Junior en Lima Expert).
