Geschiedenis van Lima modeltreinen

Lima, een afkorting voor Lavorazione Italiana Metalli e Affini (vrij vertaald: metaalbewerking en aanverwante producten Italie) is opgericht in 1946 als onderdelenleverancier voor de Italiaanse spoorwegen (F.S. Italia). Toen eind jaren 40 de spoorwegen besloten om hun eigen onderdelen te gaan produceren is Lima overgestapt op het produceren van speelgoedauto’s, -boten en -treinen.

Rond 1953 begon Lima in Vicenza (Italie) met het maken van goedkope (primitieve) modeltreinen. Gedurende de jaren 50 kregen de modellen gaandeweg meer detail en werd het aanbod groter. Rond 1962 (het jaar dat HEMA begon met de verkoop van Lima producten onder de naam Lucky Life) produceerde Lima onder meer modellen van de Franse, Belgische, Nederlandse en Duitse spoorwegen.

( afbeelding: De Lima fabiek aan de kruising van Via G.B. Imperiali 77 / Via Alessandro Massaria 40 (1957-1971) / (1971-1987), 36100 Vicenza. / bron: Google Map Data 2018 )

In 1988 verhuisde de fabriek vanuit Vicenza zo’n 20 kilometer noordwest naar Isola Vicentina. De fabriek is Isola Vicentina wordt al eerder genoemd in een artikel uit 1978. Voor een bepaalde periode heeft Lima dus twee vestigingen gehad. Op het moment van sluiten van de fabriek in Vicenza verkoopt HEMA al vijf jaar geen modeltreinen meer.

( afbeelding: De Lima fabiek (1988-2004) aan de Via Capiterlina 66, 36033 Isola Vicentina staat te koop / bron: Google street view 2017 )

Een unieke eigenschap van Lima was dat zij in staat waren naast grote partijen ook kleine partijen van minder dan 1000 eenheden te produceren. Hierdoor was het ook mogelijk om de modellen, naar wens van de opdrachtgever, te laten afwijken in kleur en/of opschrift ten opzichte van het oorspronkelijke Lima model. Lima modellen werden vanzelfsprekend verkocht onder de eigen merknaam maar deze werden ook verkocht onder merknamen als Charmerz, AHM, Model Power, Minitrain en dus ook onder de namen Lucky Life en later HEMA.

( afbeelding: Medewerkers in de Lima fabiek in Vicenza, circa 1978 / bron: tijdschrift Ferrovie, augustus/september 1978, nummer 218 )

In 1992 werd Lima overgenomen door Rivarossi, Rivarossi nam daarna (1997) ook nog de merken Arnold, en Jouef over. Lima bleef na de overname wel modellen onder de eigen merknaam uitbrengen. In de jaren negentig verkocht Lima modellen uit bijna alle Europese landen met uitvoeringen in zowel wisselstroom als gelijkstroom. De Lima catalogus was eind jaren negentig uitgegroeid tot bijna 300 pagina’s. De vraag naar modeltreinen nam halverwege de jaren negentig echter af (opkomst (spel)computer?) en in 2004 heeft Hornby Railways de merken Lima, Rivarossi, Arnold, and Jouef opgekocht. Veel Lima modellen werden vanaf nu onder de naam Hornby verkocht echter sinds kort worden er door Hornby weer een paar locomotieven en wagons onder de merknaam Lima verkocht (Lima Junior en Lima Expert).

( afbeelding links: bekend Lima model nu als Lima Junior £ 9.99 | afbeelding rechts: Lima Expert locomotief £ 168.99/ bron: Hornby website )

2 gedachten over “Geschiedenis van Lima modeltreinen”

  1. Hoe kom ik aan meer informatie over de Lima Burlington 5675 , en zijn er ueberhaupt nog onderdelen voor te verkrijgen,

    1. De Lima Burlington 5675 is niet door de HEMA verkocht, ik kan deze vraag niet beantwoorden maar verwijs je graag door naar een site als mmiwakoh.de of een forum als lima-modeltrain-collectors.xobor.de. Ook de het Italiaanse rivarossi-memory.it of ferramatori.it kan je misschien verder helpen.

      Nieuwe onderdelen zijn (heel) misschien nog verkrijgbaar bij Hornby, zij hebben de rechten van Lima overgenomen. Anders ben je vermoedelijk aangewezen op tweedehands verkoopsites of winkels die nog een (kleine) voorraad van (gebruikte) Lima onderdelen hebben.

Laat gerust een berichtje achter...

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *