Is HEMA 100% Lima?

Zijn de treinen van HEMA identiek aan de treinen van Lima? Ja en nee, de door de HEMA verkochte locomotieven, accessoires en rails zijn volledig gelijk aan de onder het merk Lima verkochte exemplaren. De bij de accessoires geleverde handleiding toont zelfs de merknaam en het Lima logo. De door de HEMA verkochte wagons zijn ook van het merk Lima maar niet gelijkwaardig aan de door Lima zelf verkochte wagons. Zo kan het detailniveau van de detailering (beschildering, belettering) bij HEMA afwijken van Lima en zijn bij de wagons de wielen meestal in kunststof uitgevoerd. Daarnaast zijn er door Lima een paar modellen alleen voor HEMA uitgebracht waardoor deze niet te vergelijken zijn met de Lima tegenhangers. En vanzelfsprekend is de prijs van de door HEMA verkochte modellen veel voordeliger dan de door Lima verkochte modellen.

Detailering


Het gerucht gaat dat de door HEMA verkochte wagons (en soms locomotieven) kunnen afwijken in detailering van hun door Lima verkochte equivalenten. Persoonlijk is mij dit nog niet echt opgevallen dus ik zal mijn modellen binnenkort moeten gaan vergelijken met de door Lima verkochte modellen. Wel ken ik het voorbeeld van de diesellocomotief BR D6506 welke in 1977 tot 1979 werd verkocht met wit/gele neus maar die het in 1980 zonder gele verf op de neus moest stellen (gele verf ontbrak waardoor de neus nu wit/groen was).

( afbeelding links: oorspronkelijke D6506 verkocht door HEMA in 1978 en 1979 | afbeelding rechts: D6506 verkocht door HEMA in 1980 / bron: eigen foto’s )

Wielen


Bijna alle door de HEMA verkochte wagons waren voorzien van kunststof wielen (uitgezonderd de modellen in de jaren 60 en bijvoorbeeld de kraanwagon en de 10-assige wagons). Het uiterlijk van de kunststof wielen is in de loop der tijd minimaal één keer aangepast. De uiteinden van de assen van eerste generatie kunststof wielen hadden kleine puntvormige uiteinden waarmee de wielen in de behuizing klikte en ronddraaide. Bij de latere generatie kunststof wielen zijn deze punten aanzienlijk groter geworden (zie het middelste wiel op onderstaande foto). De door Lima onder de eigen merknaam verkochte wagons waren (bijna) altijd voorzien van metalen wielen. Alleen de allergoedkoopste sets van Lima hadden ook kunststof wielen.

( afbeelding links: kunststof wiel eerste generatie (Lucky Life) | afbeelding midden: kunststof wiel latere generatie (HEMA) | afbeelding rechts: metalen wiel Lima / bron: eigen foto’s )

Exclusieve modellen


Ik ken twee locomotieven welke exclusief door de HEMA verkocht werden, allereerst de Franse electrische locomotief uit de BB 9200 serie (1964) welke door de HEMA in het blauw werd verkocht zodat deze kon doorgaan als locomotief in de NS kleuren. Lima zelf verkocht enkel de groene variant (welke HEMA ook verkocht in 1962 en 1963). De blauwe HEMA BB9210 variant met gele strepen heeft nooit in het echt gereden. Naast de BB9210 heeft HEMA in 1980 de Britse diesellocomotief BR D6506 verkocht waarbij onderaan de neus de gele verf ontbrak en de te grote belettering en logo’s afkomstig waren van het spoor OO model (schaal 1:76). Deze 1980 variant is door LIMA nooit onder de eigen merknaam verkocht.

( afbeelding links: oorspronkelijke BB9210 verkocht door HEMA in 1962 en 1963 | afbeelding rechts: blauwe variant van de BB9210 verkocht door HEMA in 1964 / bron: eigen foto’s )

Prijs


Alle door de HEMA verkochte Lima modellen waren aanzienlijk goedkoper geprijst dan de modellen welke Lima onder de eigen merknaam verkocht. Zo betaalde je als consument voor de HEMA NS 1220 locomotief (catalogusnummer 1544 1633) in 1980 slechts hfl. 46,75 terwijl Lima ditzelfde model onder de eigen naam verkocht (catalogusnummer 208024LG) voor hfl. 61,50. Hierdoor was dezelfde locomotief bij Lima bijna 30% duurder dan bij de HEMA.

( afbeelding links: NS 1220 in Lima catalogus 1980 NL | afbeelding rechts: NS 1220 in HEMA catalogus 1980 / bron: catalogus 1980 Lima en HEMA )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *