Als voorbeeld nemen de onderstaand baanplan:
Dit trace heeft de naam “Rhenshagen” (TT schaal 1:120; 1600mm x 800mm) en is afkomstig uit een oud “BTTB Gleisplane” boek. Na het nabouwen van het baanplan in SCARM, gebruik makende van de BTTB rails bibliotheek, ziet het trace er als volgt uit:
Zoals je kan zien zijn er twee plaatsen waar de rails niet exact uitkomt. Bij punt #1 blijft er een klein gaatje over. Echter de omliggende rechte rails en wissels maken het bij de echte modelspoorbaan mogelijk deze zodanig op te schuiven zodat deze toch aansluit. Bij punt 2 komt de rails iets verschoven uit ten opzichte van de tegenover liggende rails. Ook dit mag in het echt geen probleem opleveren omdat er ook hier genoeg rails rondom aanwezig is om deze iets op te schuiven.
Maar wat kan je doen als de afwijkingen groter zijn dan in bovengenoemd voorbeeld? Je kan hierbij uitgaan van de volgende spelregels:
- Zolang er maar genoeg rails rondom de opening aanwezig zijn kan de opening verholpen worden door alle rails ieder voor zich een stukje op te schuiven (of te verschuiven) totdat het gat gesloten is.
- Als de opening groter is dan een halve raillas dan is het vaak niet meer mogelijk om het gat te verhelpen door de rails te verschuiven. In deze situatie zullen één of meerdere passtukken gemaakt moeten worden of dient er gebuik gemaakt te worden van een passtuk gemaakt van flexible rails.
Merk op dat HEMA nooit flexibele rails heeft verkocht maar aangezien de HEMA rails identiek zijn aan de LIMA rails (de merknaam LIMA staat ook onderop de HEMA rails geschreven) kan gebruik gemaakt worden van flexibele rails van het merk LIMA.
bron: http://www.scarm.info/blog/problems-and-solutions/tracks-do-not-match-or-connect-as-shown-in-a-given-layout-plan/