Startset overzicht

In de periode 1962 – 1983 heeft de HEMA meer dan 50 Lima startsets onder de eigen naam Lucky Life en HEMA verkocht. Deze pagina geeft een overzicht van de bij mij bekende sets. Vermoedelijk zijn er nog diverse andere startsets in omloop, echter in de catalogi tot 1979 waren geen startsets opgenomen (uitgezonderd de catalogus van 1965). Hierdoor niet bekend welke startsets in voorgenoemde periode door de HEMA zijn uitgebracht. Ook HEMA zelf (HEMA archief) beschikt niet meer over deze informatie. Jaartallen tot 1979 zijn veelal beargumenteerde aannamen, gebaseerd op bijvoorbeeld verkrijgbaarheid van modellen in de catalogi, opeenvolging van prijs en vergelijk op diverse particuliere verkoopsites (o.a. door aanbod startset met bijbehorende catalogus).


Citaat uit de Lima catalogus 1983/1984:

Iedere H0 LIMA treinset is een compleet basiscircuit en is in een beperkte ruimte aan te leggen. LIMA fabriceert in H0-spoor (schaal 1:87), de meest populaire en internationale schaal, een breed assortiment locomotieven en accessoires, alle zeer nauwkeurige reproducties van de originele modellen en installaties. Elke H0 LIMA-treinset biedt u de beste start voor uw nieuwe hobby. Vele van deze treinsets bevatten bedienings-accessoires. Elk onderdeel heeft een specifieke functie en werkt perfect.

Het LIMA-assortiment is het grootste in de wereld: een keuze uit onderdelen, die u ongelimiteerde mogelijkheden tot uitbreiding van uw modelspoorbaan biedt. Met aanvullende setjes kunt u, stukje bij beetje, uw basiscircuit uitbreiden.

De eerste stap is het aanleggen van een uitgebreider baancircuit, aangevuld met andere locomotieven, rijtuigen en wagons. Later kunt u accessoires toevoegen en, om het helemaal af te maken, zult u het landschap willen realiseren, zodat “uw spoorbaan” in een perfecte miniatuurwereld transformeert.


Fotobewerkingen:

Veel startset verpakkingen hebben de tand des tijds helaas niet doorstaan en vertonen in meer of mindere mate beschadigingen. Bijvoorbeeld de serie met de rode deksels ( 88.15.xxxx) uit het begin van de jaren 70 heb ik nog niet met onbeschadigd deksel aangeboden zien worden. Omdat de deksels van deze serie aan de linkeronderzijde met een extra flap onder de polystyreen binnendoos geklemd zaten is bijna altijd het linkerdeel van het deksel afgescheurd of ontbreekt dit deel zelfs geheel. Sommige afbeeldingen zijn dan ook fotobewerkingen waarbij de oorspronkelijke verpakking zo goed (waarheidsgetrouw) mogelijk gereconstrueerd is.


Snel naar:


1962-1964: Lucky Life (jaartal onder voorbehoud)


Personentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Personentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Personentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.



Personentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: 1963



Foto’s (internet) geplaatst met toestemming van de eigenaar.



Personentrein Trans Europ Express
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.




Personentrein met licht
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1962-1964

Uitgebreide informatie volgt.




1965: Lucky Life (jaartal onder voorbehoud)


Personentrein Trans Euro Express
Catalogusnummer: 632952
Jaar: 1965

Uitgebreide informatie volgt.



Grote Lucky Life Personentrein met licht
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: 1965

Uitgebreide informatie volgt.




1966-1970: Lucky Life / HEMA (jaartal onder voorbehoud)


Personentrein Trans Europ Express
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1966-1970

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1966-1970

Uitgebreide informatie volgt.



Personentrein Trans Europ Express
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1966-1970

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: omstreeks 1966-1970

Uitgebreide informatie volgt.




1971: HEMA (jaartal onder voorbehoud)


Personentrein
Catalogusnummer: 88.15.6300
Jaar: 1971

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 88.15.6301
Jaar: 1971

Uitgebreide informatie volgt.




1972-1973: HEMA


Personentrein
Catalogusnummer: 88.15.6300
Jaar: 1972-1973

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: onbekend
Jaar: 1972-1973

Uitgebreide informatie volgt.



Personentreintrein
Catalogusnummer: 15.63.2975
Jaar: omstreeks 1972-1973

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 15.63.2975
Jaar: omstreeks 1972-1973

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 15.63.2975
Jaar: omstreeks 1972-1973

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 88.15.3417
Jaar: omstreeks 1972-1973

Uitgebreide informatie en eigen foto’s volgen.

foto: marktplaats.



Holland Express
Catalogusnummer: 88.15.3418
Jaar: omstreeks 1972-1973

Uitgebreide informatie en eigen foto’s volgen.

foto: marktplaats.




1974-1975: HEMA


Holland Express
Catalogusnummer: 3542
Jaar: omstreeks 1974 of 1975

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 3544
Jaar: omstreeks 1974 of 1975

Uitgebreide informatie volgt.



TEE Express
Catalogusnummer: 3545
Jaar: omstreeks 1974 of 1975

Uitgebreide informatie volgt.



Holland Express
Catalogusnummer: 4433
Jaar: omstreeks 1974 of 1975

Uitgebreide informatie volgt.



Goederentrein
Catalogusnummer: 4434
Jaar: omstreeks 1974 of 1975

Uitgebreide informatie volgt.

Er is een tweede uitvoering van deze set in omloop waarbij de oranje tankwagon “Kuhlmann” is vervangen door een witte tankwagon van “Kuhlmann” en waarbij de bruine open goederenwagon is vervangen door een groene open goederenwagon. Dat deze uitvoering bewust is uitgebracht blijkt uit het feit dat de polystyreen binnendoos van deze set ruimte biedt aan 4 (in plaats van 3) auto’s.

Ook deze startset wordt door mij nog gezocht. Heeft u deze startset in uw bezit en verkeerd de set in goede staat? Stuurt u mij gerust een bericht via het contactformulier.

Foto (internet) geplaatst met toestemming van de eigenaar.



TEE Express
Catalogusnummer: 44xx
Jaar: omstreeks 1974 of 1975



Daar de eerste serie startset met blauw deksel (nummering 35xx) uit de eerste helft van de jaren ’70 bestaat uit drie sets (Holland Express, Goederentrein en TEE-Express), is het aannemelijk dat ook de tweede serie (nummering 44xx) bestaat uit drie sets. De TEE Express uit vermoedelijk 1975 zou dan in dit overzicht ontbreken.

Deze startset wordt door mij nog gezocht. Kunt u bevestigen dat deze set inderdaad bestaat of heeft u deze startset in uw bezit? Stuurt u mij gerust een bericht via het contactformulier.




1976: HEMA


Goederentrein
Catalogusnummer: 15 34 1114
Jaar: 1976

Uitgebreide informatie volgt.



TEE Express
Catalogusnummer: 15 34 1115
Jaar: 1976

Uitgebreide informatie volgt.



Holland Express
Catalogusnummer: 15 34 1115
Jaar: 1976

Uitgebreide informatie volgt.




1977: HEMA


TEE Trein
Catalogusnummer: 88.15.3417
Jaar: 1977

Uitgebreide informatie volgt.



NS Set
Catalogusnummer: 88.15.3418
Jaar: 1977

Uitgebreide informatie volgt.



Intercity
Catalogusnummer: 88.15.1116
Jaar: 1977

Uitgebreide informatie volgt.




1978: HEMA


TEE Trein
Catalogusnummer: 88.15.3417
Jaar: 1978

Uitgebreide informatie volgt.



NS Set
Catalogusnummer: 88.15.3418
Jaar: 1978

Uitgebreide informatie volgt.



Stoomlocomotief met wagons en autolosinrichting
Catalogusnummer: 88.15.3419
Jaar: 1978

Uitgebreide informatie volgt.




1979: HEMA


NS-Treinset
Catalogusnummer: 1554.1114
Jaar: 1979

Uitgebreide informatie volgt.



TEE-Treinset
Catalogusnummer: 1554.1115
Jaar: 1979

Uitgebreide informatie volgt.



Stoomlocomotief
Catalogusnummer: 1554.1118
Jaar: 1979

Uitgebreide informatie volgt.




1980: HEMA


Internationale Trein
Catalogusnummer: 88.15.3417
Jaar: 1980

Uitgebreide informatie volgt.



NS-Trein
Catalogusnummer: 88.15.3418
Jaar: 1980

.. toon details ..



Stoomtrein
Catalogusnummer: 88.15.3419
Jaar: 1980

Uitgebreide informatie volgt.



Combitrein
Catalogusnummer: 88.15.3420
Jaar: 1980

Uitgebreide informatie volgt.




1981: HEMA


NS Trein
Catalogusnummer: 1554 1114
Jaar: 1981

.. toon details ..



Internationale Trein
Catalogusnummer: 1554 1115
Jaar: 1981

Uitgebreide informatie volgt.



Stoomtrein
Catalogusnummer: 1554 1118
Jaar: 1981

.. toon details ..



Combitrein
Catalogusnummer: 1554 1120
Jaar: 1981

Uitgebreide informatie volgt.



1982: HEMA


NS Trein
Catalogusnummer: 1554 1114
Jaar: 1982

.. toon details ..



Stoomtrein
Catalogusnummer: 1554 1118
Jaar: 1982

.. toon details ..



Combitrein
Catalogusnummer: 1554 1120
Jaar: 1982

Uitgebreide informatie volgt.



Stoomtreinset
Catalogusnummer: 1554.8200
Jaar: 1982

Uitgebreide informatie volgt.



Dieseltreinset
Catalogusnummer: 1554.8200
Jaar: vermoedelijk 1982

Uitgebreide informatie volgt.



Dieseltreinset
(met alternatieve locomotief)
Catalogusnummer: 1554.8200
Jaar: vermoedelijk 1982

Uitgebreide informatie volgt.







1983: HEMA


In de HEMA catalogus 1983 staan geen startsets meer vermeld. Vermoedelijk waren de startsets uit 1982 nog deels in 1983 verkrijgbaar.





28 gedachten over “Startset overzicht”

  1. Wat een herinneringen. Ik heb in mijn jeugd een set gehad die ik hier niet zie, ook Lima, met de NS locomotief van de 1300 serie met de 4 ronde raampjes aan de zijkanten. Denk dat er ook 2 personenrijtuigen bij waren maar kan dat niet 100% garanderen na zoveel jaar. Heeft u een idee of een plaatje daarvan?

    1. Op mijn site vind je enkel de door HEMA onder de eigen naam verkochte Lima treinen maar het aanbod van Lima was vele malen groter. Wat het lastig maakt is dat zowel HEMA als Lima bijna nooit de startsets in hun catalogi opnamen. Gezien het grote aantal startsets dat HEMA al verkocht heeft zal het aanbod van Lima vermoedelijk honderden startsets bedragen.

      Een startset met de 1300 locomotief is bij mijn weten niet door HEMA uitgebracht. Wel heeft HEMA vier jaar (1969-1973) de 1300 locomotief los verkocht. Van Lima is mij enkel de 1300 locomotief met drie plan-E rijtuigen bekend uit de “Golden Series” reeks. Dat neemt overigens niet weg dat er misschien ook startsets bestaan met daarin een 1300 locomotief.

  2. Geweldige informatie, en natuurlijk jeugdsentiment all over.
    https://youtu.be/6jG2_ukoGKY?si=AC8ln-hm5UkSlgko
    ( reclamevrij kanaal btw )

  3. Leuke nostagische site is dit. Wij verhuisden in 1981 naar Nederland vanuit Engeland. In Engeland was ik ongeveer net een jaar bezig met de modelspoor hobby en had spullen van Hornby gekocht met m’n zakcenten en krantenwijk. Hornby was toen DE merk in Engeland. In NL wilde ik ermee verder, ontdekte ook de Lima treinen bij de HEMA, maar kwam er al gauw achter dat dat HO schaal was en m’n Hornby spul was OO schaal. Ik wilde overstappen op de meer gangbare HO schaal weet ik nog goed maar ruim een jaar later ging mijn interesse meer uit naar radiografisch modelbouw dus ik heb toen alle treinspullen verkocht. Ik had nog wel een hele mooie Fleischman loc gekocht in HO want de spoorbreedte was wel gelijk an OO. Een mooie tijd.

    1. Een aantal wagons die door HEMA verkocht werden waren eigenlijk voor de Britse markt en kwamen uit het Lima OO segment. En een Britse locomotief welke door HEMA werd verkocht was voorzien van de schaal 00 opschriften. Hierdoor was het nummer op de locomotief eigenlijk te groot in vergelijking met de locomotief zelf. Beide schalen, H0 en 00 maken inderdaad gebruik van dezelfde rails.

  4. heb de stoomtrein met licht gehad. de tender brak af, het aansluitlipje was op.. m’n vader heeft die toen nog geknipt uit een stuk blik en nog aren gereden.

  5. Wat een super leuke site is dit, geweldig! Ook ik heb mijn eerste modeltrein ervaringen met treinen van de Hema gehad. Allereerst omstreeks 1978 een geel grijze 1220 en 1 plan E gekregen van mijn opa en oma welke ik gelukkig nog steeds heb en koester. Toen met sinterklaas in 1981 de startset ” Internationale trein” gekregen waarvan alleen het locje en de trafo nog in mijn bezit zijn. Daarna nog een set van de V&D gekregen (NS 1306 met paar rijtuigen) waarvan de kwaliteit minder was dan de Hema treinen (rijtuigen zonder ramen en minder gedetailleerde loc). Deze set heb ik helemaal niet meer. Omstreeks 1982 mijn eerste loc zelf gekocht bij de Hema die ik mis in jouw overzicht namelijk de SNCF BB15063. Koste toen meen ik 50 gulden. Eigenlijk wilde ik de NS 1605 maar die was toen met zijn 89 gulden ver boven budget. De Franse loc leek goed op de 1605 (dat was eigenlijk een geel gespoten franse versie) en heb ik ook nog steeds in mijn collectie. Nu nog eens voor een zacht prijsje de startset terug vinden, de eerste startset vergeet je immers nooit!

    1. Bedankt voor je reactie. De SNCF BB15063 is in mijn collectie aanwezig maar deze komt niet voor in de HEMA catalogi. Dan is het altijd lastig om te bepalen of een locomotief door de HEMA is verkocht of dat deze later per ongelijk bij één van de vorige eigenaren in het verkeerde doosje is terechtgekomen. De SNCF BB15063 locomotief lijkt erg op het uitgebrachte model BB-15008. Laatstgenoemde komt wel voor in de HEMA catalogi van 1981 tot en met 1983 maar deze ben ik helaas nog niet in een acceptabele kwaliteit tegengekomen.

      Overigens ben ik ook op internet een afbeelding van een SNCF BB15063 in HEMA verpakking tegengekomen. Het itemnummer op het doosje is 1544 1630 en dit komt dan weer overeen met de cataloginummers uit 1982 en 1983.

      Als kind vond ik beide echter geen mooie locomotief. Zo had de locomotief maar één pantograaf en mijn toenmalige baan was voornamelijk Nederlands met een enkele Duitse locomotief. Ik had naast mijn HEMA 1220 wel de NS 1605 van Lima op mijn baan rijden.

  6. Hallo, wat een mooie, leuke site, bijna dagelijks kijk ik even. 1972 kreeg ik mijn eerste trein set van lima, de Hema in assen. Blauwe Franse diesellok met 4 goederen wagons, helaas was ik pas 8 jaar en niet zo kundig als nu, heb alles zelf moeten doen en leren. De set is helaas niet meer, vele van de Hema, lima heb ik gehad en weer weggedaan, maar het is altijd een beetje blijven knagen, ik heb veel treinen analoog, als ook digitaal, maar geen lima trein meer, ik ben toch eens gaan kijken op marktplaats, en daar was hij, de tee-treinset uit 1979.ik was gelijk verkocht, gisteren in zeer goedestaat ontvangen, ook de doos zelf helemaal goed, prijs ook, lok goed schoongemaakt, alleen de antislip bandjes waren er af, had ik nog origineel liggen van lima, na de schoonmaak beurt wieltjes, weinig olie, rijd de lok nu als een zonnetje, het motorje zoomd er over, wat ben ik blij, deze treinset was ik lang naar op zoek het is treinset, 1554 1115,hst is net of ik weer terug ga in de tijd, alles lekker eenvoudig, simpel en het doet het altijd 41 jaar oud is de set, ze zeggen veel over Fleischmann en marklin, maar de robuuste kwaliteit van lima mag je niet onderschatten, alles is simpel te maken.groetjes

  7. Ik heb van mijn ouders ooit rond 1980 een set gehad met de 1220 loc erin en 2 rijtuigen. Transformator was groen (niet zoals in de plaatjes staat). Die heb ik verder zelf moeten uitbouwen. Na wat knutselwerk met een ZX81 en wat seinen en wissels, reed ie automatisch op sein met bediening van wissels, rangeer stukken en bij stations. Ik vond het jammer dat ze geen bovenleiding versie hadden. Daarvoor moest je naar een speciaalzaak en dat was (veel) duurder dan bij de Hema. Je kon het wel zelf zo maken, maar ik had daar het geduld niet voor. Als je treinen in tegengestelde richting wilde laten rijden, moest je 2 circuits maken met een onderbreking bij de wisselovergang. Bij overgang van 1 naar ander circuit moest je handmatig de stroomrichting in dezelfde richting zetten. Ik heb recentelijk naar Lima gekeken, maar er is weinig veranderd, vind ik.

  8. Hallo Leo,
    ik weet dat de Haagse modelbouwclub (HMC) dit jaar het plan heeft opgevat om uit gebruikt maar nog goed materiaal complete treinsets samen te stellen om deze voor een vriendenprijs te kunnen aanbieden. Weet niet hoe ver ze daarmee nu zijn. Zoek op internet naar Haagse modelbouwclub en vraag het best naar Jan Waszink. Sukses!
    Robert

  9. Ik heb de in transeuropa express met spoorovergang 1970 gekregen voor mijn verjaardag zat ook een boekje bij hoe een baan en grot te bouwen van papier maché helaas heb ik dat boekje niet meer is zo’n exemplaar nog in iemands bezit?

    1. Ik ben het boekje van rond 1970 nog niet tegengekomen. Ik weet ook niet of er naast de catalogus wel een boekje bij de treinset geleverd is geweest. Wel vind je in de catalogi vanaf 1969 achterin wat summiere informatie over het opzetten van een treinbaan. Op de foto zie je onder meer ook een plaat hardboard met een tunnel bestaande uit kippengaas en papier mache. Vanaf 1978 is op de achterste pagina’s van de catalogus meer informatie te vinden over het opzetten van een treinbaan en inderdaad ook weer over het maken van landschappen (onder andere tunnels) met behulp van kippengaas en papier mache. Deze catalogi zijn op deze website terug te vinden.

  10. hallo Stefan ik zag je opmerking over oxidatie van de rails, eens goed over wrijven met een schuursponsje… blinken en lopen weer als nieuw!!!!

  11. ik liep zelf 2 dagen geleden in een kringloop winkel, en ik zag de set met art. nr. 15 34 1114 liggen voor 12,50. er stond op: defect. nou heb ik een paar jaar geleden wel wat modeltreinen gehad, maar ivm ruimtegebrek weg gedaan.het is echter voortdurend blijven kriebelen, en voor dat geld kon ik hem niet laten liggen. zonet de motor even open gemaakt, de contactpunten en de koolborsteltjes schoon gemaakt, de wieltjes vrij gemaakt van oxidatie, en ondanks de vervuilde rails rijdt ze. hortend en stotend, en zo nu en dan vliegen de vonken eraf, maar er zit leven in. voor nog 12,50 heb ik er allerlei huisjes uit de jaren 80/90 bij gekocht, en ook dit bleek een goeie koop. veel spul van pola,auhagen en een huisje van heljan. Netjes in elkaar gelijmd. voorlopig zal het spul nog even blijven staan, maar als ik tzt meer ruimte heb zal het zeker onderdeel worden van de te bouwen modelspoor baan. overigens zat er wel extra rails in die set, want er zaten een kruising en een wissel bij, evenals wat rechte rails.

    1. Hallo Stefan, HEMA treinen hoeven niet duur te zijn. Zeker als je zelf wat handig bent dan kan je soms voor weinig geld een leuk setje op de kop tikken. Veel plezier van/met je aankoop.

      1. inderdaad, ik heb gezien dat het, helemaal in vergelijking met digitale märklin locs vrij simpel is, en onderhoud is daarom makkelijk te plegen. wat ik op deze site ook gelezen heb is dat de rails wat sneller oxideren, en dat is ook in mijn setje het geval. als ik ermee aan de slag ga overweeg ik om andere rails te nemen (misschien trix ivm de hogere spoorstaven) en dan bouw ik een klein baantje met veel oog voor detail, die later uitgebreid moet worden. bedankt,ik heb er al plezier van gehad, en ik zal er vast en zeker nog meer van krijgen!

    2. Hallo Stefan,

      In plaats van je rails schoon te maken met een schuursponsje zoals Maarten aangaf, is dit misschien een betere optie:

      http://www.msc-emmen.nl/2015/02/het-reinigen-van-model-rails-met-atf-olie-automatic-transmission-fluid/

      Ik doe dit ook al een aantal jaren en het werk verbluffend goed. Met een schuurspons maak je alleen maar hele kleine krasjes in je rails waar vuil zich in gaat ophopen wat dan weer lastiger wordt om schoon temaken en dat beïnvloed dan uiteraard ook weer het rijgedrag van je treinen.

      Ik hoop dat je hier iets mee kan.

  12. TEE Trein
    Catalogusnummer: 88.15.3417
    1977

    Heb deze set in een kringloopwinkel gekocht voor 22,50 euro, alleen het deksel van de doos was beschadigd, ontbrak gedeeltelijk.
    De trein is compleet en rijdt ook nog.

    1. Hallo Mies, startsets van de HEMA zijn inderdaad nog steeds heel betaalbaar. Een gemiddelde prijs zit tussen de 20 en de 30 euro per set. De sets van voor 1974 zijn vaak nog iets goedkoper, de sets uit de jaren 80 vaak net iets duurder. Veel plezier met de aankoop.

    2. Uit de periode 1964 -1967 loco, diesel (blauw), 2e diesel (groen metallic), twee passagierswagons, vrachtwagon (bruin), veel rails 35 recht 12 bochten (li en re),
      oplegger met personenauto’s en 5 kruisingen tenslotte enige decoratie alles uit deze periode en goedwerkend. Ben op zoek naar aanvullend materiaal. Kringloop al rondgekeken, meestal zijn de aanbiedingen bij beurs e/o ruilmanifestaties te ver weg of te prijzig. Wie heeft er nog wat liggen in oude doos op zolder?

  13. Hallo. Ik heb vandaag op zolder de pipe unloader(loslaatplatform voor buizen) gevonden. Ik zie die doos niet staan tussen de lijst. Is dat misschien geen origineel exemplaar. Het is van lima models nochthans… En weet er iemand hoeveel dit ongeveer waard is. Dank u

  14. Hallo Lucky Life,
    Het zou voor voor he modelspoor hobby mooi zijn als de Hema een voor de jeugd een betaalbare startset zou uitbrengen.
    Ik denk daarbij aan merken als Piko en Hornby.
    En dan gewoon analoog beginnen met een eenvoudig setje.
    Een eenvoudig stomertje of een eenvoudig dieseltje.
    Of een leuke e-loc.

    Groeten
    Leo Hamelinck

  15. Hallo, erg leuke site. Kocht destijds ook mn eerste treinen bij de Hema. RoWas 1980 (?)..intercity ns en een trans europ express. Waarom is de Hema er eigenlijk mee gestopt?
    Groetjes, Stefan/ Aruba.

    1. Hallo Stefan, goede vraag, ik weet het antwoord niet. Op wikipedia lees ik dat vanaf 1982 LIMA geleidelijk streeft naar kwalitatief betere modellen (betere motor, aandrijving op alle wielen, vliegwiel), misschien zouden de modellen hierdoor voor verkoop door HEMA te duur worden. In de catalogie zie je vanaf eind jaren 70 een opvallende prijsstijging van de diverse modellen. Neem bijvoorbeeld de NS 1220 locomotief, deze had in 1979 een verkoopprijs van fl 39,75. In 1982 was de verkoopprijs gestegen tot fl 56,75, een prijsstijging van ruim 40% in amper vier jaar tijd. Maar het kan ook zijn dat de verkopen bij HEMA terugliepen of dat modeltreinen niet meer in het HEMA winkelconcept paste. Vanuit correspondentie met HEMA zelf (afdeling Historische Archief) heb ik begrepen dat er uit die tijd bijna geen documentatie meer aanwezig is, vermoedelijk is de echte reden hierdoor niet meer te achterhalen.

      [aanvulling 20 maart 2018] Ik heb deze vraag uitgezet bij de HEMA consumentenservice, zij geven enkel het volgende als antwoord: “het is een besluit van directie en inkopers geweest”. Meer informatie is helaas niet te achterhalen.

      1. Ik kreeg rond 1980 m’n eerste Hema treinset. In mijn herinnering was ik een van de weinige kinderen die daar nog belangstelling voor had. Denk dat modeltreinen het moesten afleggen tegen electronische spelletjes (Pacman, Atari , Commodore 64 etc.) die toen hun intrede deden. Modelspoorbanen werd meer en meer een aangelegenheid voor volwassenen met hun specialiteitenwinkels. In gewone speelgoedwinkels of warenhuizen zag je ze steeds minder.
        Overigens een kanttekening bij de prijsstijging van 40%. Eind jaren 70 beleefden we een economische crisis met hoge inflatie (4,4-6,5% op jaarbasis), dus dat speelde ook mee.

Laat gerust een berichtje achter...

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *