Station met lichtsignaal. Werkt automatisch bij het passeren van de trein.
Omschrijving Lima:
Station met sein.
Merk:
HEMA
Fabrikant:
Lima
Catalogusnummer HEMA:
1534 1290 (tot 1978)
Alternatieve catalogusnummers:
1544 1290 (vanaf 1978)
Catalogusnummer Lima:
046
Aantal jaren in assortiment:
5
Verkocht door HEMA in:
1974, 1975, 1976, 1977, 1978
Laagste catalogusprijs:
Hfl. 16,75 ( Euro 7,60 ) in 1974
Hoogste catalogusprijs:
Hfl. 18,75 ( Euro 8,51 ) in 1978
Huidige waarde (2024):
Euro 7,50 tot Euro 15,00
Trivia:
Het Lima station 046 was losjes geinspireerd op stationsgebouwen zoals San Cristoforo, Calceranica, Caldonazzo, Castelnuovo, Strigno en Ospedaletto. Allemaal gelegen aan de spoorverbinding Pergine - Primolano (Italie). Zie foto geheel onderaan voor een afbeelding van station Calceranica en een afbeelding van het "echte" station Lerino. Het echte station Lerino ziet er anders uit dan het gelijknamige Lima model, vermoedelijk is voor de naam Lerino gekozen omdat het vlak naast Vicenza ligt, de thuisbasis van Lima (of zou de ontwerper daar vandaan komen?). Met de trein reis je vanuit Vicenze in 5 minuten naar het 10 km verder gelegen plaatsje Lerino.
Handleiding:
Download handleiding als hoge resolutie PDF:
Deze handleiding is tevens beschikbaar als 400 DPI PDF download binnen de kaders van een Creative Commons Naamsvermelding – Niet Commercieel – Geen Afgeleide Werken 4.0 Internationaal licentie. Let op: HEMA cq. Lima is (en blijft) rechthebbende op het auteursrecht (vorm en inhoud) van deze handleiding.Download “Station_met_lichtsein_Handleiding.pdf” Station_met_lichtsein_Handleiding.pdf – 1526 keer gedownload – 8,19 MB
Zoals hierboven al beschreven was Lima station 046 losjes geinspireerd op stationsgebouwen zoals San Cristoforo, Calceranica, Caldonazzo, Castelnuovo, Strigno en Ospedaletto. Allemaal gelegen aan de spoorverbinding Pergine – Primolano (Italie). Hieronder een foto van station Calceranica. De overeenkomsten (en de verschillen) met het Lima model zijn duidelijk te zien.
( bron: wikipedia / https://it.wikipedia.org/wiki/Stazione_di_Calceranica )
Hieronder een foto van het “echte” station Lerino; geheel anders van vorm en opbouw dan het gelijknamige Lima model.
( bron: Katarzyna Kowalik / http://aworldofstations.blogspot.nl/2012/09/lerino.html )
Bedankt voor antwoord, nu weet ik hoe het werkt…misschien vindt ik een oplossing! ?? Groet Wim
Graag de Nederlandse gebruiksaanwijzing
Voor zover ik kan nagaan is er geen Nederlandse handleiding uitgebracht. Alle door HEMA verkochte accessoires werden verkocht met de originele Lima handleiding in de talen Italiaans, Engels, Duits en Frans.
Bedankt voor uw antwoord…..heb een vraag…weet U of de trein inderdaad zou stoppen bij rood licht??
De trein stopt idd bij een rood sein. De bijgeleverde (ingeklemde) rails is in één railstaaf onderbroken (er zit een gleufje in de rails waardoor de linker en rechterkant geen contact met elkaar maken, in de handleiding zijn dit de 2 rode blokjes bij het sein). Met de bij de set meegeleverde rode kunststof rail isolatoren kan de rails verderop het baanvlak ook aan dezelfde spoorkant onderbroken worden (in de handleiding de rode streep). Zo ontstaat er een stuk spoor waar enkel bij een groen sein spanning op staat.
De onderbreking werkt dus enkel als je de originele, meegeleverde rail gebruikt. De ingezoemde afbeelding bij figuur 1 in de handleiding toont deze onderbreking in de rails.