Station met lichtsignaal 1534 1290 / 1544 1290

Omschrijving HEMA:
Station met lichtsignaal. Werkt automatisch bij het passeren van de trein.

Omschrijving Lima:
Station met sein.

Merk:
HEMA

Fabrikant:
Lima

Catalogusnummer HEMA:
1534 1290 (tot 1978)

Alternatieve catalogusnummers:
1544 1290 (vanaf 1978)

Catalogusnummer Lima:
046

Aantal jaren in assortiment:
5

Verkocht door HEMA in:
1974, 1975, 1976, 1977, 1978

Laagste catalogusprijs:
Hfl. 16,75 ( Euro 7,60 ) in 1974

Hoogste catalogusprijs:
Hfl. 18,75 ( Euro 8,51 ) in 1978

Huidige waarde (2024):
Euro 7,50 tot Euro 15,00


Trivia:
Het Lima station 046 was losjes geinspireerd op stationsgebouwen zoals San Cristoforo, Calceranica, Caldonazzo, Castelnuovo, Strigno en Ospedaletto. Allemaal gelegen aan de spoorverbinding Pergine - Primolano (Italie). Zie foto geheel onderaan voor een afbeelding van station Calceranica en een afbeelding van het "echte" station Lerino. Het echte station Lerino ziet er anders uit dan het gelijknamige Lima model, vermoedelijk is voor de naam Lerino gekozen omdat het vlak naast Vicenza ligt, de thuisbasis van Lima (of zou de ontwerper daar vandaan komen?). Met de trein reis je vanuit Vicenze in 5 minuten naar het 10 km verder gelegen plaatsje Lerino.


















Handleiding:








Download handleiding als hoge resolutie PDF:

Deze handleiding is tevens beschikbaar als 400 DPI PDF download binnen de kaders van een Creative Commons Naamsvermelding – Niet Commercieel – Geen Afgeleide Werken 4.0 Internationaal licentie. Let op: HEMA cq. Lima is (en blijft) rechthebbende op het auteursrecht (vorm en inhoud) van deze handleiding.

Creative Commons-Licentie
Download “Station_met_lichtsein_Handleiding.pdf” Station_met_lichtsein_Handleiding.pdf – 1526 keer gedownload – 8,19 MB


Zoals hierboven al beschreven was Lima station 046 losjes geinspireerd op stationsgebouwen zoals San Cristoforo, Calceranica, Caldonazzo, Castelnuovo, Strigno en Ospedaletto. Allemaal gelegen aan de spoorverbinding Pergine – Primolano (Italie). Hieronder een foto van station Calceranica. De overeenkomsten (en de verschillen) met het Lima model zijn duidelijk te zien.
( bron: wikipedia / https://it.wikipedia.org/wiki/Stazione_di_Calceranica )


Hieronder een foto van het “echte” station Lerino; geheel anders van vorm en opbouw dan het gelijknamige Lima model.
( bron: Katarzyna Kowalik / http://aworldofstations.blogspot.nl/2012/09/lerino.html )

5 gedachten aan “Station met lichtsignaal 1534 1290 / 1544 1290”

    1. Voor zover ik kan nagaan is er geen Nederlandse handleiding uitgebracht. Alle door HEMA verkochte accessoires werden verkocht met de originele Lima handleiding in de talen Italiaans, Engels, Duits en Frans.

      1. Bedankt voor uw antwoord…..heb een vraag…weet U of de trein inderdaad zou stoppen bij rood licht??

      2. De trein stopt idd bij een rood sein. De bijgeleverde (ingeklemde) rails is in één railstaaf onderbroken (er zit een gleufje in de rails waardoor de linker en rechterkant geen contact met elkaar maken, in de handleiding zijn dit de 2 rode blokjes bij het sein). Met de bij de set meegeleverde rode kunststof rail isolatoren kan de rails verderop het baanvlak ook aan dezelfde spoorkant onderbroken worden (in de handleiding de rode streep). Zo ontstaat er een stuk spoor waar enkel bij een groen sein spanning op staat.

        De onderbreking werkt dus enkel als je de originele, meegeleverde rail gebruikt. De ingezoemde afbeelding bij figuur 1 in de handleiding toont deze onderbreking in de rails.

Laat gerust een berichtje achter...

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *